تحولات عصر دیجیتال سازمانها را ناگزیر از بهکارگیری نسل جدیدی از راهکارها و فناوریهای دیجیتال ازجمله رباتها، اپلیکیشنهای هوشمند موبایل، رایانش ابری، زنجیره بلوکی، رایانش کوانتومی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و نظایر اینها نموده است و موضوعات سازمان دیجیتال و فناوریهای دیجیتال حتی برای مدیران ارشد کسبوکار نیز اهمیت راهبردی یافته است. سوال کلیدی این است که آیا تحول دیجیتال و استقرار فناوریهای دیجیتال یک پروژه با یک بازه زمانی معیین است، یا فرایندی پیوسته که به زمان و مکان محدود نشده و با شتاب پیش میرود.
به نظر اغلب صاحبنظران، تحول (دگردیسی) دیجیتال صرفا یک تغییر فناوری یا مدرنیزاسیون فرایندها نبوده، بلکه یک رودیکرد معمارانه و پیوسته برای تغییرات اساسی در شالوده سازمانها و اکوسیستمها در تطبیق با نواوریها و فرصتها-تهدیدهای عصر اطلاعات است.
آزمایشگاه معماری سازمانی سرویس گرا بر اساس تجارب خود، خدمات معماری و نقشه راه تحول دیجیتال را متکی بر رویکرد “معمارانه” ارایه مینماید و معتقد است این رویکرد در صورت اجرای اصولی و سیستماتیک، دستاوردهای ارزش مندی تر از روش های کلاسیک خواهد داشت.